Zinuss köpvillkor

Följande köpvillkor gäller vid beställning av varor från Zinuss.

 

FÖRETAGSUPPLYSNINGAR

Zinuss A/S
Pi 2, Søften
DK-8382 Hinnerup
Danmark

Email: service@zinuss.se

Telefon: 010-750 2372
Telefontid: Måndag och onsdag, 10-14.

Zinuss är en del av Globe Systems A/S, org nr (DK): 25986679. Företaget innehar F-skattsedel.

 


KÖP

 

BESTÄLLNING

Beställning kan bara göras via den här webbshopen, zinuss.se

För att göra ett inköp på Zinuss.se behöver du 1) hitta den eller de varor du vill köpa, lägga dem i varukorgen och sedan gå vidare till kassan; 2) ange din personliga information; 3) välja leveranstyp och betalning; 4) acceptera våra köpvillkor; 5) kontrollera att alla uppgifter stämmer, och till sist godkänna köpet.

Om du önskar en vara som inte finns på sidan, är du alltid välkommen att kontakta oss genom att fylla i formuläret på hemsidan, skicka ett mail till service@zinuss.se eller ringa oss på telefonnummer 010-750 2372.

Alla priser anges inkl. moms och kan ändras från dag till dag. Du har möjlighet att registrera dig som användare och se dina nuvarande och tidigare beställningar genom att logga in på webbplatsen. Här kan du också skriva ut en kopia av din orderbekräftelse

Beställning som utförs i annan persons namn utan dennes medgivande, alternativt en person som beställer för ett företag som inte har behörighet att göra detta, kan komma att polisanmälas av oss om vi lider ekonomisk eller annan skada.
I och med att en beställning utförts, har du ett betalningsansvar gentemot Zinuss.

Vi ingår endast avtal med myndiga personer (18 år), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd.

 

FÖRSÄLJNING TILL KONSUMENTER

Vi säljer våra varor till såväl konsumenter (privatpersoner) som företag och organisationer.

Vid försäljning till privatpersoner tillämpar vi Lag om distansavtal och Avtal utanför affärslokaler. För information om dessa, besök Konsumentverkets hemsida eller riksdagens hemsida för den fullständiga lagtexten.

Manualer till våra produkter medföljer i försändelsen. Manualer kan också laddas ner från producentens hemsida. 

 

PRISER

Priserna angivna i denna webbshop uppdateras i realtid och är angivna i svenska kronor inklusive moms, samt på själva produktsidan även exklusive moms. Momssatsen är 25%.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan föregående avisering. Frakt tillkommer på varupriserna (se 'Leverans och fraktkostnader' nedan).

 

LEVERANS OCH FRAKTKOSTNADER

Beställningar på lagerförda varor som inkommer till oss före kl. 12, levereras normalt från oss samma dag. Om varan inte finns i lager, framgår beräknad leveranstid på varans produktsida. Den mer exakta leveranstiden specificeras i den orderbekräftelse vi skickar ut till kunden via mail efter orderläggning.

Vi tillämpar enhetsfrakt vilket innebär att kunden betalar samma kostnad oavsett hur mycket eller lite man beställer. Alla leveranser över 1000 SEK fraktas gratis, övriga leveranser kostar 140 SEK.

I de fall kund kontaktar fraktbolaget direkt för att t.ex. ändra en leveransadress, kommer de eventuella avgifter som vi kan påföras av fraktbolaget att vidarefaktureras kund.

Om Zinuss inte kan leverera inom avtalad tid kommer kunden informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. 
I det fall leveransdagen är av väsentlig betydelse har kunden rätt att häva sitt köp, men det måste bevisas att leveransdagen är av väsentlig betydelse. I annat fall har Zinuss rätt att avhjälpa felet inom skälig tid. Detta gäller även specialbeställningar.

Vi levererar enbart i Sverige men om du bor i följande länder kan du besöka vår nationella webbshop:

Danmark: Zinuss Danmark

Tyskland: Zinuss Tyskland

 

BETALNINGSVILLKOR

Vi erbjuder ett flertal olika betalningsalternativ och tar inte ut någon extra avgift vid val av dessa.

- Kortbetalning med Visa/Mastercard. Pengar dras från kortet när varan sänds från lagret.

- Fakturabetalning via Klarna. Du får en faktura direkt från Klarna, som du betalar till dem. (Du får också en faktura från Zinuss, men den ska inte betalas till oss utan fungerar som köpebevis.) Observera att det är viktigt att du i köpsprocessen anger de riktiga uppgifterna som Klarna har om dig eller ditt företag. Dvs om t ex ert organisationsnummer inte stämmer överens med faktureringsadressen som Klarna har i sitt register, så kommer du att få ett felmeddelande. Kontakta Klarna direkt vid problem med denna betalningsform, 08-120 120 10.   

 

ÄGARFÖRBEHÅLL

Varorna förblir Zinuss egendom tills dess att de till fullo betalats.

  

OUTLÖST FÖRSÄNDELSE

Om en försändelse ej löses ut och går i retur till Zinuss, kommer vi att debitera kunden för att täcka våra fraktkostnader.

 

GARANTI

 Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare.

 Kunden kan inte åberopa någon ytterligare garanti av Zinuss.

 


RETUR

 

ÅTERKÖP (FÖRETAG)

Under förutsättning att vi normalt lagerhåller varan, accepterar vi återköp av denna inom 14 dagar från fakturadatum, under förutsättning att dess originalförpackning ej brutits eller skadats på något annat sätt. Varor där originalförpackning har förstörts eller försvunnit och/eller när varan är använd återköpes ej. Varan ska återsändas i dess originalförpackning och i samma skick som kunden fick den. Innan detta ska Zinuss kontaktas för returnummer.

Kunden är ansvarig för försändelsen tills dess att Zinuss har mottagit den. Returfrakten får inte beläggas med någon form av krav. Samtliga returfrakter betalas av kunden. Returen är godkänd först efter att Zinuss har mottagit den och kontrollerat att den uppfyller ovanstående krav för återköp.

 

ÅNGERRÄTT (PRIVATPERSON)

Vi följer Konsumentverkets riktlinjer vad gäller ångerrätt för privatpersoner. Detta innebär:

- Kunden har 14 dagars ångerrätt från det att varan har mottagits.

- Kunden kan ångra sig även om inte varan har hämtats ut från Posten, dock måste Zinuss alltid meddelas att ångerrätten ska nyttjas.

- Kunden betalar alltid returfrakten av varan, oavsett om varan har hämtats ut från Posten eller inte. Kunden ansvarar för varan tills den når Zinuss, dvs även under transporten. Varan ska skickas tillbaka till oss senast 14 dagar efter att vi erhållit meddelande om att ångerrätten ska nyttjas.

- Kunden har rätt att undersöka varan. Dock ska den, för att full återbetalning av varans pris ska kunna ske, vara i så kallat väsentligt oförändrat skick när den skickas tillbaks.

- I händelse av att varan har hanterats mer än vad som kan anses vara nödvändigt för att ta reda på dess egenskaper eller funktionalitet, kommer kunden tvingas att betala värdeminskningen på produkten.

- Vid utnyttjande av ångerrätten kan följande blankett från Konsumentverket gärna användas: Ångerblankett 

- Vid godkänd retur så ska Zinuss betala tillbaka det som kunden har betalat (dock ej returfrakten) omgående.

- Återbetalning görs på det sätt som betalningen genomfördes. 

- Återbetalning ska dock alltid ske senast 14 dagar efter att kunden har meddelat att ångerrätten ska utnyttjas. I händelse av att varan inte har mottagits av oss inom denna tid, förbehåller vi oss rätten att begära ett bevis (sändningskvitto) på att varan har återsänts till oss, alternativt avvakta med återbetalningen tills det att varan är oss tillhanda (om vi inte har mottagit ett bevis/sändningskvitto på att varan har skickats till oss).

- Kunden får alltid en mailbekräftelse när Zinuss har mottagit returnerad vara, med information om hur återköpet/ reklamationen kommer att hanteras.

- Ångerrätten gäller inte programvaror där plomberingen har brutits.

- Vid utnyttjande av ångerrätten skall Zinuss kontaktas (på telefon eller via e-post) för erhållande av returnummer.

- Varan ska återsändas till:
  Zinuss A/S, att: Reklamation
  Pi 2, Søften
  8382 Hinnerup
  Danmark

 

REKLAMATION

Om kunden inte är nöjd med en vara, skal kunden alltid först kontakta oss via e-post eller telefon.

Om en vara är felaktig bör kunden reklamera denna till oss inom skälig tid. Som privatperson har kunden tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen (för företag gäller två års reklamationsrätt). 2 månader anses som skälig tid att reklamera ett felet från det att det upptäcktes eller borde ha upptäckts.

Kunden skall ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.

Vid reklamation kontaktar kunden oss via telefon eller e-post, för erhållande av returnummer samt en förbetald fraktsedel för återsändande av produkten.

I de fall där tillverkaren tillhandahåller egen support och garantiservice förbehåller vi oss rätten att i dessa reklamationsärenden hänvisa kunden direkt till respektive tillverkares support eller servicepartner.

Observera att även om returnummer och fraktsedel har skickats, så innebär det inte automatiskt att vi har godkänt reklamationen.

Returen bör om möjligt återsändas i originalförpackningen eller i en förpackning som skyddar produkten väl. Om det inträffar transportskador p g a bristfällig förpackning, kommer detta att debiteras kunden.

Kunden ombedes att bifoga en detaljerad beskrivning av vad felet är och hur felet kan framkallas. Om vi inte finner något fel på varan kommer vi att debitera en avgift för att täcka våra fraktkostnader.

Kunden bör också bifoga en kopia av orderbekräftelsen, vilket underlättar reklamationshanteringen.

Kunden får alltid en mailbekräftelse när Zinuss har mottagit en returnerad vara, med information om hur återköpet/reklamationen kommer att hanteras.

I händelse av att det inte längre finns någon garanti för varan, debiteras kunden för fraktkostnaderna. Ett kostnadsförslag för reparation kommer att skickas till kunden, som får ta ställning till om varan ska repareras eller inte. I händelse av att man inte vill reparera produkten och att vi inte ska skicka tillbaka den, kommer enbart frakten till oss att debiteras kunden.

Vid eventuell tvist kontaktas antingen Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr

 


ANVÄNDARINFORMATION

 

PERSONUPPGIFTSPOLICY

Zinuss behandlar personuppgifter konfidentiellt. För att du ska kunna handla hos Zinuss behöver vi följande information:

• Namn

• Evt firmanamn

• Adress

• Telefon

• E-post

Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera varor till dig. Personlig information som registrerats hos Zinuss sparas i fem år, varefter uppgifterna raderas. När vi samlar in personlig information via vår hemsida, ser vi till att du alltid ska ge ett personligt godkännande, så att du informeras om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför. Webmaster hos Zinuss ansvarar för uppgifterna och har tillgång till de uppgifter som registreras om dig. Vi lagrar dina uppgifter okrypterade. Vi sparar inte din kreditkortsinformation, denna skickas alltid direkt krypterad till ePay.

Dina personuppgifter hos Zinuss kommer aldrig att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner. Vi arbetar med ett antal andra företag som lagrar och bearbeta data. Företagen lagrar enbart information för vår räkning och kan inte använda den i eget intresse. Vi arbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan garantera att skydda din information.

Som registrerad kund hos Zinuss har du alltid rätt att invända mot registreringen. Du har också rätt till insyn i den information som vi har om dig.

Om du anser att informationen är felaktig, har du rätt att få den korrigerad. I vissa fall har vi en skyldighet att ta bort dina personuppgifter om du begär det. Ett exempel kan vara om dina uppgifter inte längre är nödvändiga i förhållande till de ändamål vi skulle använda dem för. Du kan också kontakta oss om du tror att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande lagstiftning. Du kan skriva till oss på: service@zinuss.se

 

COOKIES

På Zinuss.se använder vi cookies för att optimera webbplatsen och dess funktioner, vilket gör ditt besök så enkelt och smidigt som möjligt för dig. Du kan alltid ta bort cookies från din dator. Hur du gör detta beror på webbläsaren.

 

LOGGSTATISTIK

Vi för statistik över användandet av zinuss.se, vilket innebär att ett statistiskt system samlar in information som kan ge en statistisk bild av hur många besökare vi har, var de kommer ifrån etc. Statistikloggen används endast i syfte att optimera zinuss.se, och innehåller ingen personlig information om dig.